„Nem csupán szakmai tudással gazdagodtam, hanem olyan értékeket és szemléletmódot is elsajátítottam, amelyeket mindennapi életem során is hasznosítok.”
Interjú Farkas Bálint gépészmérnökkel, az Euroskills verseny ezüstérmesével
(Az alumni interjúsorozat tizenhatodik része)
Mi volt a motivációja, amikor egyetemünket, vagy annak jogelőd intézményeit választotta?
Az Óbudai Egyetemet azért választottam, mert hallottam róla ismerőseimtől, hogy gyakorlatorientált, és szerettem volna egy olyan intézményben tanulni, ahol a tananyag könnyen átültethető a való életbe. Az AMK-ra pedig azért esett a választásom, mert számomra nagy előnyt jelentett, hogy itt, Székesfehérváron folytathatom a tanulmányaimat.
Pontosan melyik jogelődintézményünkben végzett? Melyik szakon (szakokon) szerzett oklevelet?
Az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karán végeztem 2023 januárjában, gépészmérnök alapszakon.
Volt-e olyan tanára, akire felnézett? Milyen üzenettel/szemlélettel/tudással lett gazdagabb általa?
Igen, minden tanáromra felnéztem, akik valóban hozzájárultak a szakmai fejlődésemhez. Különösképpen Széll Károlyra, aki ipari robotikát oktatott és Czifra Györgyre, aki gyártóberendezések tervezését oktatott. Mindkettőjük szemléletmódja az volt, hogy az elméleti tudás mellé még elengedhetetlen egy erős gyakorlati tudás is, ez motivált mindig, hogy megnézzem az alkalmazhatóságát egy-egy kutatásnak vagy fejlesztésnek.
Fel tudja eleveníteni első emlékét az egyetemmel kapcsolatban?
Első emlékem az volt, amikor patronáló órán a patronáló tanárunk bejött, és mindent elmagyarázott, amire kíváncsiak voltunk az egyetemi élettel kapcsolatban. Ez nagyon tetszett, mert itt éreztem, hogy a többi egyetemmel ellentétben, ahol csak egy szám vagyunk, itt tényleg figyelnek ránk, és név alapján ismernek az oktatók is.
Kapott-e az intézménytől életre szóló útravalót?
Igen, az intézmény életre szóló tapasztalatokat nyújtott számomra. Nem csupán szakmai tudással gazdagodtam, hanem olyan értékeket és szemléletmódot is elsajátítottam, amelyeket mindennapi életem során is hasznosítok. Emellett számos tartós barátságot kötöttem, amelyeket rendszeresen ápolok. Az egyetem segítségével lehetőségem nyílt részt venni a WorldSkills-en, ipari robotikából, ez a szakmák olimpiája, részt vehettem a világbajnokságon és az európabajnokságon is. Kovács Erik csapattársammal együtt sikerült elérnünk az európai bajnok második helyezést, amit az egyetem támogatása nélkül nem valósíthattunk volna meg. Az egyetem nemcsak szakmai tudással, hanem a jellemfejlődésemben is kiemelkedően sokat segített.
A tanulás mellett jutott idő a szórakozásra is?
Milyenek voltak az egyetemi diákévek? Az egyetem mellett duális képzésben is részt vettem, de nagyon örülök, hogy így is tudtam járni szórakozni, úgy vélem nagyon fontos része ez is az egyetemi életnek. A szokásos szórakozási módokon túl eljártunk még kirándulni is szaktársaimmal, akik a barátaimmá váltak, az ilyen programok a tanulásban is segíteni tudtak, elvégre kell néha egy kis kikapcsolódás.
Meg tudja fogalmazni, mi volt az, amit a leginkább szeretett az egyetemben?
A családias légkör volt az első, amit rögtön észrevettem. Egy másik nagyon fontos dolog, amit az évek alatt vettem észre az a szabad laborok. Ez alatt azt értem, hogy bármikor bemehettünk a robotlaborba foglalkozni az aktuális projektekkel, használni az ottani eszközöket. Ez a rendszer nagyban hozzájárult ahhoz, hogy sokkal motiváltabbak legyünk a tanulással és a dolgok megismerésével kapcsolatban.
Lenne tanácsa a mai ifjúságnak, hogyan válasszanak egyetemet/karriert maguknak?
Amikor az egyetem vagy karrier kiválasztásáról van szó, fontos, hogy ne csak a külső elvárásokat vagy divatokat kövessék, hanem figyeljenek az egyéni szenvedélyeikre és érdeklődési területeikre is.
Felidézné egy emlékezetes pillanatát, ami az egyetemünkhöz köti?
Egyik emlékezetes hetünk volt, amikor a Fanuc WorldSkills nemzeti válogatóra elfogadták a jelentkezésünket, és a héten minden nap bementünk az egyetem robotlaborjába a többi jelentkező társammal, hogy minél jobban fel tudjunk készülni a versenyre, még szombaton is megengedték, hogy bemenjünk, emlékezetes volt együtt tanulni a motivált társaimmal.
A munkahelyén mennyiben tudja hasznosítani az intézményünkben tanultakat?
Az egyetemen dolgozok, mint tanszéki mérnök, ezért az egyetemen tanultakat 100%-ban tudtam alkalmazni, sőt, azóta nagyon sok új, hasznos tudást is el tudtam sajátítani.
Gyerekkorában is már ezzel a szakmával akart foglalkozni, vagy más „karrierálma” is volt?
Már gyerekkoromban is nagyon érdekeltek a gépek, robotok, amikor legelsőre láttam robotot, ott jöttem rá, hogy én ezekkel akarok majd foglalkozni.
Diplomával a kezében mi volt az első pár lépés, amit megtett a karrierje előmozdítása érdekében?
Mivel a Harmanban voltam duális gyakornok az egyetemi éveim alatt, sőt az utolsó évben már mérnök asszisztenssé vettek fel, ezért munkát nem kellett keresnem, de már mérnökként folytattam tovább a tevékenységemet a cégnél.
Volt támogatója, aki segítette a karrierje kezdetén?
Nagyon sok ember segített a karrierem elkezdésében, viszont kiemelném Tiszai Tibort, aki az egyetemi éveim alatt a duális gyakorlati helyemen a mentorom volt. Ő segített kialakítanom a mérnöki szemléletet, ezzel nagyban hozzájárult ahhoz, hogy egyre sikeresebb lehessek.