Iskolánk hagyományosan törekszik a gyorsan fejlődő, új technikák megismerésére és alkalmazására. A fejlett kamerával ellátott személyzet nélküli légi járművek („UAV”-k) szerepe egyre meghatározóbbá válik a geodézia területén is. Így született meg egy UAV tesztpálya létrehozásának ötlete, melynek kiépítésére 2015. november 6-án, az Iszka-hegy területén került sor.
A tesztpálya kialakításánál fontos szerepet játszott a megfelelő helyszín, a mérőjelek típusának, állandósításuk módjának kiválasztása és a pontjelek koordinátáinak meghatározási módja. A feladathoz szükséges mérőfelszerelés előkészítését Kiss Attila végezte, melyek összeállítása és ellenőrzése előzetesen történt. A terepi kivitelezésben hat oktató (Dr. Busics György, Dr. Engler Péter, Farkas Róbert, Dr. Jancsó Tamás, Kiss Attila, Dr. Tóth Zoltán) és három hallgató (Bájhóber Balázs, Bróz Zoltán, Kőnig Roland) vett részt.
Az indulásra pénteken reggel 8.30-kor került sor a Pirosalma utcai épületből. Előbb rövid megbeszélést tartottunk majd felszerelés bepakolása után elindultunk az iskolai mikrobusszal.
A tesztterület mérete 200×200 méterben lett meghatározva, melynek kialakítása során az első feladat a munkaterület sarokpontjainak és oldalfelező pontjainak kitűzése volt. Ezt hálózatos RTK segítségével végeztük el előre kiszámolt koordináták alapján, majd ezeket megjelöltük kitűzőrudak segítségével.
A pontjelek méretének, színének és alakjának fontos szerepe van a fényképen történő pontos irányzásban és azonosításban. Dr. Engler Péter és Dr. Jancsó Tamás vezette a pontjelek terepi elhelyezését, ami a 200×200 méteres területen 7×7 darab pontjelölést jelentett. Ezeket négy sarkuknál és a középpontnál szeggel rögzítették és oszloponként számozták 11-től 17-ig, 21-től 27-ig,…, 71-től- 77-ig.
A geodéziai munkákat Dr. Busics György vezette. Bájhóber Balázs és jómagam, Bróz Zoltán megkezdtük a mérőállomások felállítását, majd a már állandósított pontok bemérését poláris részletmérés segítségével. A centiméteres pontosság volt a cél, ezért ez kitámasztott prizmabotokra történt, valamint ezzel egyidejűleg megtörtént az álláspontok meghatározása GPS mérés segítségével. A részletpontok (pontjelek) bemérése több álláspontról is megtörtént.
A munka befejeztével megindulhatnak az első tesztek, melyek eredményeit mindannyian kíváncsian várjuk.
Bróz Zoltán