II. információs nap a duális képzésről

Az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karán 2015. szeptember 17-én második alkalommal találkozott a Kar vezetése az idén induló duális képzésben partnerként résztvevő székesfehérvári cégek képviselőivel, hogy a még nyitott kérdésekre közösen keressék meg a válaszokat.

A képzési forma az idei tanévben 19, zömében fejér megyei településről származó fiatallal kezdődött meg, akik – a hozzájuk fűzött remények szerint – végzésük után az ország jelentős ipari központjának, Székesfehérvárnak a képzett műszaki és informatikai szakember hiányán enyhítenek majd. Terv szerint ez a képzési forma az elkövetkezendő tanévekben is meghirdetésre kerül, hiszen az idei jelentkezési adatokat tekintve rendkívül népszerű. Minderről a kar dékánja, Dr. Györök György számolt be. Ahogy elmondta, a hallgatók a szorgalmi időszakban teljesen azonos alapképzésben részesülnek hallgatótársaikkal, az eltérés és egyben nehézség a vizsgaidőszak alatt jelentkezik igazán. A december közepétől február elejéig tartó nyolc hetet a duális képzést választó hallgatók a fogadó cégnél töltik, a cég profiljának megfelelő gyakorlati képzésben részesülnek, ott ismereteiknek megfelelően feladatokat kapnak, vagyis munkával töltik a közel két hónapot és mindeközben vizsgakötelezettségeiknek is eleget kell tenniük. Ez nem csak a hallgatókra nézve jelent többletet, de az egyetem oktatóitól is nagy odafigyelést kíván.

A mai megbeszélésnek éppen az volt a fő célja, hogy a különböző profilú cégek kéréseit, elvárásait és lehetőségeit összehangolja a kar oktatási követelményeivel.

Dr. Seebauer Márta oktatási dékánhelyettes felvázolta a duális képzési forma éves időbeosztását, javaslatokat tett az oktatási feladatok cégekkel történő megosztására, esetleg közösen oktatható tárgyakra, a gyakorlati időszakban teljesített feladatok tanulmányi beszámítására, a hallgatók évközi teljesítményének függvényében való vizsgajegy megajánlás lehetőségére. Mindezek hatékonyan segítenék a „közös” munkát, képzést és megkönnyítené a duális képzéssel többletmunkát vállaló hallgatók életét. A dékánhelyettes elmondta azt is, hogy a már működő duális képzések tapasztalatai alapján ezek a hallgatók jobb tanulmányi eredményt érnek el a hagyományos Bsc képzésben résztvevő hallgatótársaiknál, ami leginkább a motiváltságnak és céltudatosságnak tudható be.

A kari felvetéseket követően a cégek képviselői szólaltak meg és valamennyien egyetértettek abban, hogy az első nyolchetes időszakban a hallgatóknak átfogó ismereteket próbálnak nyújtani, mégpedig úgy, hogy a konkrét cég bemutatása helyett közös szakmai programokat szerveznek a gyakorlati hetek egy adott napjára. Ezeken a napokon általános vállalati folyamatokat, szervezeti felépítési mintákat, dokumentációs feladatokat mutatnak be, mivel egy félévet követően a hallgatók még nem rendelkeznek kellő ismeretanyaggal. Felmerült annak lehetősége is, hogy a hallgatók ne csak az őket fogadó cég sajátosságait ismerjék meg, hanem mind a 19 hallgató ismerkedjen meg a programban résztvevő valamennyi partnercéggel, így nagyobb rálátásuk lesz a különböző cégformákra, eltérő létszámú vállalatokra.

A cégek képviselői teljesen egyetértettek a kezdeti időszak szakmai tartalmának kialakításában, megállapodtak a közösen megrendezett szakmai napok időpontjában. Ezek konkrét előadásait, gyakorlati faladatokkal kiegészített céges programjait a későbbiekben pontosítják.

Az egyetem részéről felmerült a „vállalati mentor” rendszerének kialakítása. A vállalati mentorok biztosítanák a személyes odafigyelést, a kezdetben még talán bizonytalan fiatal eligazodását a vállalati hierarchiában, a még szokatlan közegben. A mentor végigkísérné a hallgató beilleszkedését, fejlődését a szakmai ismeretek terén. Ezzel egy időben az Alba Regia Műszaki Kar részéről is külön odafigyelésben részesülnének a duális képzés hallgatói, rendszeresen találkoznának tanáraikkal, akiktől támogató segítséget, bíztatást kapnának személyre szabottan, „coaching” formájában.

Bár az országban már létezik ez a képzési forma, de azokra jellemző, hogy egy nagyvállalattal együttműködve alakították ki, míg az Óbudai Egyetemen most kerül bevezetésre, és külön sajátossága, hogy tíz partnerrel kötött megállapodásra épül.

A mai megbeszélés alapján bíztatóak a képzéshez fűzött remények. Valamennyi partnercég képviselője azonos elképzeléseket vázolt, úgy tűnik, közösek a célok. Pillanatok alatt egyetértésre jutottak a gyakorlati kérdéseket és a megvalósítás módját illetően a cégek képviseletében megjelentek, úgy egymás között, mint a kar vezetésével.

 


A jelenlegi oldal frissítve: 2023.10.19.